ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНОГО РОКУ 2020/2021
У 2020-2021 навчальному році школи працюють в умовах адаптивного карантину. Всі заклади освіти в Україні будуть організовувати освітній процес згідно з вимогами Головного державного санітарного лікаря та рекомендаціями Міністерства освіти і науки України.
Актуальні документи:
- Постанова головного санлікаря щодо протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину – про основне можна ознайомитись за посиланням
- Рекомендації МОН щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році – стислий зміст дивіться на цій сторінці
Чи можуть учні повернутися за парти або чи навчатимуться дистанційно, залежить від рівня епідемічної небезпеки в регіоні або адміністративно-територіальній одиниці.
Рівень зони може змінюватись, тому рекомендуємо слідкувати у якій зоні знаходиться ваш регіон або населений пункт на інтерактивній мапі МОЗ за цим посиланням.
Структуру та форму дистанційного навчання визначає педагогічна рада школи, враховуючи освітню програму, навчальний план та особливості кожного закладу і регіону. Так школа має адаптувати програму до технічних можливостей учнів і вчителів.
Чим відрізняється змішане і дистанційне навчання?
Змішане навчання може застосовуватись учителем як окрема технологія в організації освітнього процесу, а може виступати як поєднання очного навчання та навчання з використанням дистанційних технологій. Застосування другої моделі передбачає зміни в організації освітнього процесу всього закладу освіти, тому рішення про його запровадження приймає директор. Таке рішення є виправданим, якщо школа не може забезпечити передбачені МОН заходи безпеки, коли у закладі освіти перебувають всі учні. Моделей змішаного навчання є декілька. Директор разом із педагогічною радою розробляє модель, найбільш оптимальну для умов свого закладу освіти.
Які головні зміни у новому освітньому процесі?
В регіонах встановлюється один з чотирьох рівнів епідемічної небезпеки – “зелений”, “жовтий”, “помаранчевий” або “червоний”. При “червоному” рівні відвідування закладів освіти здобувачами заборонено, отже освітній процес відбувається дистанційно.
Переглядають поділ на зони кожні сім днів. Водночас послаблення карантину в “червоній”, “помаранчевій” чи “жовтій” зонах може статися не раніше як через 14 днів. Тобто, школа в “червоній” зоні може через деякий час знову запрацювати у звичному режимі.
Відповідно до рекомендацій МОЗ і ВООЗ, під час освітнього процесу у школах необхідно дотримуватись принципів соціального дистанціювання і правил гігієни, використовувати засоби індивідуального захисту та уникати масових скупчень.
- Допуск вчителів на роботу відбуватиметься тільки після проведення термометрії.
- У регіонах “помаранчевого” рівня епідемічної небезпеки педагогам рекомендують викладати навчальну дисципліну в захисних щитках, а в “зеленій” чи “жовтій” зоні потрібно просто дотримуватися необхідної дистанції.
- Учні 5-11 класів на уроках можуть бути без маски, а в приміщеннях школи повинні носити маску. Учням 1-4 класів дозволено переміщуватись приміщеннями закладу освіти без маски чи респіратора.
- У разі підтвердження випадку коронавірусної хвороби когось із учнів, весь клас повинен піти на самоізоляцію та провести заходи, передбачені галузевими стандартами МОЗ.
Чи буде проводитись шкільна лінійка на перше вересня?
Рішення щодо проведення шкільної лінійки приймає школа. Міністерство освіти і науки рекомендує школам відмовитися від проведення традиційної лінійки на 1 вересня і обирати індивідуальний формат святкування. Про ідеї перших дзвоників читайте за посиланням.
Як має проходити дезінфекція та прибирання шкіл, якщо прибиральниця одна на всю школу? Хто це має робити?
Прибирання і дезінфекція проводиться за звичним графіком із прибиранням. Кількість технічних працівників (прибиральників) відповідає величині школи, кожен техпрацівник опрацьовує певну площу. Директор школи може звернутись до засновника щодо введення додаткових штатних одиниць, якщо є потреба.
За які кошти мають купуватися вимірювачі температури та засоби гігієни: маски, антисептики, мило, разові рукавички, паперові рушники?
Маски для вчителів та працівників, антисептики та дезінфікуючі засоби для шкіл забезпечує засновник школи за кошти місцевого бюджету.
Як будуть “відслідковувати” дітей з симптомами КОВІДу?
Рекомендований алгоритм дій для керівника ЗЗСО розроблений МОН і доступний за посиланням.
Керівник, медичний персонал закладу освіти або відповідальна особа, яка пройшла відповідний інструктаж та призначена наказом керівника закладу, забезпечують реагування на виявлення симптомів коронавірусної хвороби серед персоналу та здобувачів освіти, а також розробку алгоритмів дій на випадок надзвичайної ситуації, пов’язаної з реєстрацією випадків захворювання на коронавірусну хворобу серед учнів і працівників закладу освіти.
Який алгоритм дій при виявленні дітей з симптомами КОВІДу? – що з дитиною, що з однокласниками та вчителями, які контактували?
Педагоги закладу освіти перед початком занять проводять опитування учасників навчального процесу щодо їхнього самопочуття та наявності симптомів респіраторної хвороби.
В разі виявлення ознак гострої респіраторної хвороби, за відсутності батьків, учень/учениця тимчасово ізолюються в спеціально відведеному приміщенні закладу, про це інформуються батьки або інші законні представники та приймається узгоджене рішення щодо направлення до закладу охорони здоров’я.
Директор або відповідальна особа, наприклад, медичний працівник, має визначити коло контактних осіб. Контактні особи мають бути направлені на самоізоляцію протягом 14 днів.
У якому разі клас/школа закривається на карантин?
Якщо хоча б один учень заразиться коронавірусом, то весь клас має йти на самоізоляцію. Якщо СOVID-19 підтвердився і у контактних осіб, директор школи може прийняти рішення про закриття або окремого класу, або всього закладу освіти залежно від наявності підтверджених випадків у одному чи кількох класах та доцільності продовження освітнього процесу.
Хто замінює вчителя у разі виявлення у нього коронавірусної хвороби? А якщо це декілька вчителів?
Директор школи ухвалює рішення щодо заміни відповідно до профілю вчителя та вільних годин у інших вчителів для заміни.
Як будуть організовані уроки фізкультури, якщо зал – один для всієї школи?
Рекомендовано проводити заняття з фізкультури на відкритому повітрі, а при занятті в залі – виконувати вправи, які дозволяють дотримуватись соціальної дистанції.
Як буде організоване харчування у шкільній їдальні?
Керівник закладу освіти розробляє графік харчування здобувачів освіти. Організація харчування за типом “шведського столу” та шляхом самообслуговування на період карантину не дозволяється.
Усі працівники харчоблоку забезпечуються засобами індивідуального захисту із розрахунку 1 маска на 3 години роботи, одноразовими рукавичками, які необхідно змінювати після кожної дії, не пов’язаної з попередньою або наступною.
Під час харчування відстань між столами має складати не менш як 1,5 м, а за одним столом повинні знаходитись не більш ніж 4 особи.
Робота питних фонтанчиків також не дозволяється на період карантину. Питний режим варто організувати за допомогою індивідуальних ємностей для води або фасованої питної продукції.
Якщо у дитини нежить/кашель, його відправляють додому? Як дізнатись – це COVID-19 чи ні? Які мають бути дії? За чий рахунок робити тест?
Необхідно звернутись та проконсультуватись із сімейним лікарем, який надасть рекомендації щодо лікування та визначить, чи потрібно робити тест. Тестування у клініках – безкоштовне за направленням сімейного лікаря.
Що робити, якщо в сім’ї немає ПК/ноутбуку? Як організувати дистанційне навчання?
Кожен вчитель визначає, які інструменти та платформи використовувати при дистанційному навчанні, зважаючи на технічні можливості учня та вчителя.
Відвідування шкіл
Під час карантину батьки та супроводжуючі особи не можуть заходити до шкіл – таку норму містять вимоги головного санлікаря. Це обмеження має на меті зробити умови у школах ще більш безпечними для учнів і педагогів, адже так у школу потраплятиме менше людей.
Ті, хто супроводжує осіб з інвалідністю, можуть заходити до шкіл, як і раніше.
Інтерактивний урок про COVID-19 до 1 вересня
Матеріали та план інтерактивного уроку до 1 вересня щодо коронавірусної хвороби COVID-19 та правил безпечного навчання під час карантину.
Матеріали допоможуть:
- пояснити учням нові правила поведінки під час навчання в умовах карантину
- розвінчати міфи щодо COVID-19
- ознайомити з правилами респіраторної гігієни
- проінформувати про психологічну допомогу в разі тривожного стану через пандемію, ознайомити з алгоритмом дій.
Комплекти матеріали містять:
- презентації до уроку та вікторин
- матеріали для інтерактивних занять
- план уроку з описом активностей
- рекомендації для вчителів
Завантажити матеріали для 1-4 класів. Завантажити матеріали для 5-11 класів.
Завантажити інформаційні матеріали для шкіл
Урок розроблений ГС «Освіторія» в рамках кампанії «Школо, ми готові», яку реалізує ЮНІСЕФ Україна у співпраці з Міністерством освіти і науки України.
Уроки з біології про COVID-19
Для учнів 6-8-х та 9-10-х класів розроблено дистанційні уроки з біології про коронавірусну інфекцію COVID-19. Методичні рекомендації для вчителів та навчальні матеріали для учнів опубліковано на сайті НУШ.
Постер про дистанційне та змішане навчання
Містить інформацію про особливості дистанційного та змішаного навчання, його відмінності від онлайн-освіти, роль педагога, баланс спільного опрацювання та самостійного вивчення під час такого навчання.
Також – опис 5 безкоштовних платформ для дистанційного та змішаного навчання: Moodle, Google Classroom, ClassDojo, Classtime та LearningApps.org.
Важливо, що рішення про використання конкретної платформи має бути спільним для всього закладу освіти.
Постер можна завантажити за посиланням.
Онлайн-курс про дистанційний та змішаний формати навчання
Курс для вчителів, керівників шкіл та освітніх управлінців відкритий для реєстрації з 18 серпня 2020 року.
Цей курс допоможе організувати дві форми навчання:
- дистанційну, коли учасники віддалені один від одного і взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій;
- змішану, що поєднує дистанційне та очне навчання, тобто передбачає застосування технологій дистанційного навчання на очній формі.
Курс містить інформацію як для вчителів, так і для керівників закладів. Деякі модулі курсу є вибірковими для вчителів/керівників різних ланок, однак за бажання їх можуть пройти всі.
Як організувати дистанційне навчання: рекомендації для молодшої, основної та старшої школи
Чи є платформи для дистанційного навчання, рекомендовані МОН?
Які ресурси використовувати для дистанційного навчання, вирішують школи і педагоги. Міністерство не надає конкретних рекомендацій користуватись тими чи іншими ресурсами для дистанційного навчання.
Як виставляти оцінки та заповнювати журнал під час дистанційного навчання?
Під час будь-якої форми дистанційного навчання вчитель може робити нотатки про перебіг навчання, зазначати оцінки.
Заповнити класний журнал можна буде після карантину, коли вчителі з учнями повернуться до школи. Якщо є, можна вести електронний журнал.
Поради від МОН у короткому відео тут.
Режим роботи і зарплата
Через карантин педагоги максимально мають бути переведені на роботу в гнучкому та дистанційному режимі.
Водночас навіть за працівниками, що фактично не виходять на роботу, за законом зберігається середня заробітна плата. Її розмір визначається згідно з постановою Кабінету Міністрів від 8 лютого 1995 року №100 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати».
Нарахування заробітної плати педагогам-сумісникам здійснюється з розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації, за умови, що вчитель (викладач) виконує іншу організаційно-педагогічну роботу.
Детальніше про зарплати педагогам на час карантину можна прочитати у листі-роз’ясненні МОН та Профспілки працівників освіти і науки, а також у листі МОН про організацію освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину.
Відпустка
У період карантину, тобто під час навчального процесу, відправляти педпрацівників у примусову відпустку є протизаконним і неприпустимим. Якщо ви знаєте про такі випадки, повідомляйте про них освітнього омбудсмена та МОН.
На час карантину призупинено відвідування освітніх установ, але не навчальний процес. Це означає, що педагоги продовжують працювати з учнями – у форматі дистанційного навчання.
Атестація
МОН рекомендує атестаційним комісіям усіх рівнів перенести свої засідання на період після карантину або проводити їх онлайн.
Онлайн-засідання атестаційних комісій можна проводити, якщо вони стосуються завершення атестаційних процедур для підвищення кваліфікаційних категорій, присвоєння педагогічних звань та рішень атестаційної комісії щодо проведення власних засідань у період карантину.
МОН також рекомендує:
- відтермінувати до завершення карантину розгляд питань про відповідність (невідповідність) педагогічних працівників раніше присвоєній кваліфікаційній категорії;
- перенести атестацію після закінчення карантину, якщо комісія не може прийняти рішення на користь педагогічного працівника через його відсутність чи відсутність його представника або через їхню неможливість підключитися до засідання онлайн.
Якщо засідання атестаційної комісії перенесено, за педагогічними працівниками зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія до проведення атестації у встановленому законодавством порядку.